Idag befinner Johhny Capor sig i rollen som CFO och arbetar att strukturera om det mer än 100 år gamla företaget.

– När erbjudandet kom var det en headhunter som ringde och tyckte att skulle träffa Lars (Idermark, vd). Då jobbade jag åt ett engelskt investmentbolag och tänkte: ”Ni måste ha ringt fel”, sån var min bild av KF, men de var angelägna: Lars hade via ett nätverk hört att jag skulle kunna passa.

Så beskriver Johnny Capor hur han värvades till sin post på KF. Han gick med på att träffa Lars Idermark och de två fann varandra:

– Jag har alltid valt att jobba med rätt människor, de som man får energi av. Det känner jag med Lars.

Innan han tackade ”ja” hade Johnny Capor förberett en ekonomisk analys av KF, med perspektiv tio år bakåt och tio år framåt i tiden. Avgörande för att skulle han ta tjänsten var att vd och han var överens om vilka förändringar som skulle göras och att ledningen hade mandat att göra dem.

johnny capor
Johnny Capor, CFO på KF, i sitt kontor med utsikt mot Mälaren

Nu, snart fem år senare, befinner sig Johnny Capor och KF halvvägs in i den omstrukturering som han varit med att planera. Arbetet med att minska kostnaderna har inneburit flera stora åtgärder:

– Vi har ju sagt upp ett 1500-tal människor och det är inget självändamål att behöva göra det. Det är snarare ett bevis på att tidigare ledarskap kanske inte har gjort vad de borde, eller att tajmingen inte varit rätt.

– Vi har skapat ett gemensamt inköps- och kategoribolag och precis introducerat ett gemensamt marknadsbolag, i vilket alla har gått ihop och jobbar gemensamt, även om det driftas härifrån.

Andra åtgärder har inneburit att outsourca delar av verksamheten, som det interna ekonomihanteringsbolaget KFSS och delar av it-stödet.

För Johnny Capor var av en av de första uppgifterna att lösgöra Coop Sverige från det gemensamma aktiebolaget Coop Norden, som avvecklades då:

– Detta har ju gått marknaden förbi lite grann, men det var ju en de-merger av ett hundra miljarders-bolag, som skedde utan att vi hade driftsstopp på något av bolagen under en enda dag, medan vi klöv systemen. Jag jobbade med det dag och natt i ett och ett halvt år, tills det gick igenom den 31 december 2008.

Dock räcker det inte med kostnadsbesparingar. Johnny Capor menar att nyckeln till att lyckas med målet att Coop ska ha nått jämförbar lönsamhet år 2016 är att byta ut organisationens ”DNA” och att bygga förtroende hos medarbetarna.

– Jag har ju varit med och rekryterat i stort sett varenda CFO i koncernen, för att programmera DNA:t och rekrytera de människor vi vill jobba med. Vi vill väcka till liv det väldigt fina som finns i Coop och KF.

– Jag tillhör en av de CFO:er som kommit till insikt om att de siffror vi ser alltid är en konsekvens av människors arbete. I grund och botten handlar det om att bygga upp självförtroendet hos samtliga i koncernen, då blir det en bieffekt att vi också får ett bättre resultat.
För att driva lönsamheten i Coop-butikerna arbetar KF med flera olika KPI:er och best practice. Johnny Capor menar att det är viktigare att visa på goda exempel än att kritisera.

– Vi tittar till exempel på frukt och grönt, det är viktigt i dagligvaruhandel. Där har vi följt upp hur volymerna kan växa, drivit ett antal kampanjer med halva priset, för att kunna påvisa de butiker som fått en god utveckling. De som lyckats bra har vi lyft fram som positiva exempel och gratulerat. Då blir reaktionen ju ”Ska de i Skövde lyckas bättre än vi?”, det är inte rocket science, det handlar om att få med sig folk.

Johnny Capor påpekar flera gånger att han tycker att KF är ett spännande bolag, med stor potential.

– Det är ganska fascinerade att detta är en legal bolagsform som har existerat i över 100 år utan att göra en enda nyemission. Det är inte många bolag på börsen som kan stoltsera med det.

Innan han började var hans syn på företaget dock en annan:
– Bilden som jag minns från mina föräldrar är återbäring och kuponger, Cirkelkaffeburk och Konsum hemma. Jag är uppvuxen på landet, det är den bilden jag hade. Så först tänkte jag: Ska jag dit? Vad har de att erbjuda?

Han tror också att KF har framtiden för sig:

– Med utvecklingen som sker idag: sociala medier, informationsteknologi och så vidare, tror jag att kooperation som företagsform kommer att få en ”revival”. Men det gäller att vara tydlig, stå vid sin läst och kommunicera ut att: Det här är KF idag.

– Läser man trendanalyser talar man om The Giving Genration, som finns just nu. Vi tenderar att vara mer intresserade av att dela med oss, av hållbarhet och ekologi, mer än kapitalism även om den alltid råder på markanden. Det är ju områden som ligger nära våra grundvärden. Utmaningen är balansen mellan mjukt och hårt, att inte bara tjäna pengar utan försöka göra det på ett sätt som inte förstör för någon annan.