Anders Halvarsson tryckte väldigt mycket på att han ville ha en CFO som var en affärspartner till honom. Han sökte någon som han kunde lita på i vått och torrt och som var väldigt intresserad av affärsverksamheten och hur man kunde driva den framåt. Han ville inte ha någon som ”bara var en ekonomichef”, som bara var tekniskt kompetent inom ekonomiområdet. Hur skulle man driva företaget med ökad lönsamhet?
– Det här skedde när Netonnet var på väg rätt in i dippen. Men redan då var han fokuserad på att hitta någon med driv och engagemanget att flytta affären framåt.

Där och då förstod inte Karin att det hon skulle göra var ett sjusärdeles stort turnaround-projekt. Det visste inte Anders heller.

– Jag visste att bolaget inte var det mest lönsamma på marknaden, men jag visste också att det var det minst förlustdrabbade av de aktörerna som fanns. Bolaget var sist in i det totala blodflödet.

Svart på vitt
När Karin börjat på Netonnet kom dippen, inte som en kalldusch utan steg för steg.

– Jag hann inte ens börja innan det gick ut en vinstvarning . Den dåvarande ledningen höll mig briefad så att jag inte skulle ramla av stolen när jag öppnade tidningen.

När resultatet för förra årets julhandel hamnade på Karins bord kunde hon läsa innantill vad som hände.

– Jag skulle nog säga att min reaktion var lite ”Oj då. Det här gick lite snabbare utför än vad jag trodde.” Jag hade kanske inte fullt ut förstått vidden av detaljhandelns sårbarhet under en sådan högsäsong. Då var det egentligen bara att sätta sig ner tillsammans med de övriga på bolaget och fundera igenom vad vi skulle göra. Men jag ångrade mig aldrig.