Men samtidigt som utveckling, nya affärer och tillväxt är roligt innebär det en belastning för organisationen. Det finns exempel på företag som helt enkelt har vuxit för mycket, och därefter ­tappat företagskulturen, tappat fokus, eller helt tappat fotfästet. Vi på Collector kan glädja oss åt en helt fantastiskt tillväxt, och därför är de här utmaningarna väl kända för oss. Därför får jag också frågan, hur har vi klarat tillväxten? Det finns inget enkelt svar. Det har mycket lite med tur att göra. Vi är och har varit på rätt plats vid rätt tidpunkt. Som företagare finns det alltid saker du kan påverka själv. För oss har det handlat om att hela tiden arbeta aktivt med att bli lite bättre på det vi gör. För att ge ett konkret exempel: Förra året lade vi till en siffra i våra OCR-strängar. Det kan låta lite banalt, men resultatet blev att kunderna oftare än tidigare anger rätt referens­nummer. Förändringen gjorde därmed livet lite enklare för både oss och för våra kunder.

Små förbättringar gör stor skillnad
En annan sak som vi gjorde på ekonomiavdelningen var att automatisera arbetsflödet vid värdering av valutor, vilket sparade oss två arbetsdagar per tillfälle. Som enskilda händelser var det inga stora saker. Men när alla små förbättringar adderas över året, och alla medarbetare sparar några minuter här och där, så blir skillnaden enorm. Och det bästa av allt: det här är något alla företag kan börja med direkt, utan dröjsmål eller extra kostnader.

Hur underlättar du det här arbetet? För oss har det handlat mycket om entreprenörskap och engagemang. Du måste kunna förvänta dig av dina medarbetare att de i sitt dagliga arbete hittar sätt att bli mer effektiva. Du måste anställa personal som verkligen tycker om att ta initiativ själva, som vill identifiera potentiella förbättringar och som vill och kan driva frågorna själva. Du måste också hitta personal som trivs i en miljö där målet hela tiden är rörligt, där arbetet aldrig handlar om förvaltning, utan där du faktiskt förväntas förändra företaget med egen kraft.

Det innebär också att du som chef måste tillåta initiativ och välkomna och ta tillvara på idéer. När dina medarbetare märker att just deras idéer kan bli verklighet, uppmuntrar du till än mer engagemang, och fler initiativ. Det innebär också att det måste kunna gå fel ibland. Det är förstås en avvägning. Vi brukar säga att det alltid är tillåtet att göra fel, men att det aldrig är tillåtet att fuska och att vi snabbt måste lära av våra misstag. Etikbegreppet är jätteviktigt.

Vi måste vi alltid kunna stå rakryggade inför de myndigheter och intressegrupper som litar på oss.

Företagskulturen en väg för framgång
Sedan företaget grundades har företaget vuxit organiskt med 30 procent per år. Fjolåret var inget undantag. Vi är förstås ödmjuka och vet att inga träd växer till ­himmelen, men det finns faktiskt inga naturlagar som säger att det här inte är möjligt. För vår del tror jag mycket sitter i företagskulturen och att hela tiden hitta sätt att bli bättre handlar i slutändan bara om att göra det. Du måste uppmuntra action. Du måste kunna ha möten som inte handlar om något annat än att åstadkomma förbättringar. Och när du väl är där, kommer det bit för bit att sätta sig i företagskulturen. Det är ett hårt och målmedvetet arbete som verkligen lönar sig i längden.