Nu är semestern över för de allra flesta och en del kanske känner att det är lite trögt att komma igång i början. För att ge lite ”starthjälp” har Visma sammanställt fem enkla tips som kan ge ekonomiavdelningen lite ökad inspiration och förbättra effektiviteten.

Tipsen är som följer:

  1. Få inte panik över mailen. När du gått igenom dina mailboxar är det endast ett fåtal mail kvar som behöver tas om hand de närmaste dagarna. Avsätt en timme första dagen, det räcker oftast mer än väl.
 
  1. Påminn gärna organisationen om återkommande administrativa fel i till exempel reseräkningar eller något liknande. Ofta är det ekonomiavdelningen som ”rättar” istället för att gå till källan. Genom att informera och ge exempel på ”best practice” blir man effektivare som organisation.
 
  1. Gå igenom mål och förutsättningar för kommande halvår med din avdelning. Det är viktigt att alla vet vad som gäller om ni ska kunna arbeta effektivt framåt.
  1. Välj två till tre ”otacksamma” arbetsuppgifter som du kan effektivisera, ta bort eller förenkla.
  1. Välj en till två arbetsuppgifter som du hanterat på samma sätt de senaste åren. Gör om rutinen helt och hållet. Utmana dig själv, resultatet blir oftast mycket bättre!