Fredrik Kaldéus, CFO på Scania-Bilar
Foto: Martin Stenmark

Scania-Bilar Sverige fungerar som generalagent för Scania i Sverige och ansvarar för försäljningen av Scanias lastbilar, bussar, motorer och tjänster i landet. Bolaget äger själv återförsäljare i storstadsområdena, samarbetar med privata återförsäljare i resten av landet, driver verkstäder, säljer reservdelar, ger 24-timmars assistans med mera.

Fredrik Kaldéus är CFO på bolaget och även om han bara varit CFO på Scania-Bilar Sverige i ett år så känner han Scania utan och innan. Han har nämligen jobbat inom koncernen på olika poster i 15 år. Det första stegen inom fordonsbranschen tog han dock hos en konkurrent.

– Jag fick chansen att göra ett internship på DaimlerChrysler i Tyskland under sex månader och där upptäckte jag hur kul det var att jobba med ekonomi i ett företag som sysslade med något så konkret som att tillverka bilar. Så efter att jag var klar med mina ekonomistudier i Växjö och USA ville jag hitta ett jobb just inom fordonsindustrin.

I Sverige fanns det i praktiken två företag att välja mellan, Scania eller Volvo, och valet föll på Scania.

– De hade ett trainee-program som var väldigt intressant. Det blandade internutbildningar med praktik i olika delar av verksamheten. Det gav en väldigt bra insikt i verksamheten och så lyckades de ordna våra inhopp i verksamheten så att man faktiskt kände att man gjorde nytta när man var där ute.

Nu verkar det inte bara vara Fredrik Kaldéus som uppskattade trainee-programmet på Scania utan många i den högsta koncernledningen har även de börjat som trainees. Att gå den långa vägen och vara trogen företaget i många år är därför inget ovanligt inom Scania.

– Jag har varit på Scania i 15 år och inte haft någon annan arbetsgivare. Det kan kanske låta lite småtråkigt, men jag trivs väldigt bra på Scania och det finns så många olika uppdrag inom företaget att jag hela tiden har fått nya utmaningar.

En av dessa utmaningar var lite som att hoppa i på djupt vatten och se om man kan simma eller om man sjunker. Efter att ha jobbat som financial och business controller för Scania globalt, med Sverige som bas, fick Fredrik Kaldéus nämligen chansen att bli CFO på Scania i Australien år 2010. 

Fredrik Kaldéus, CFO på Scania-Bilar
Foto: Martin Stenmark

Så utan någon tidigare erfarenhet som CFO och bara 32 år gammal drog Fredrik Kaldéus tvärs över världen för att ta det högsta ekonomiska ansvaret för en verksamhet som var på väg att stöpas om i grunden.

– I Australien sågs europeiska lastbilar som något exklusivt. Vårt uppdrag när jag kom dit var att omfokusera verksamheten och bredda kundbasen. För mig personligen blev det en brant lärokurva, inte minst ur ledarskapsperspektiv, men det gick bra och jag lärde mig oerhört mycket under den här tiden.

På fyra intensiva år fick han bland annat starta upp en inköpsfunktion, uppgradera IT-miljön och strukturera om business controlling-funktionen på företaget. Dessutom lyckades Scania nästan fördubbla försäljningsvolymen under dessa år.

Men sedan var det dags att vända hemåt igen. Ett av Scanias finansbolag, som arbetar med kundfinansiering av Scanias produkter på utvecklingsmarknader i Östeuropa, ­Mellanöstern och Västra Afrika behövde en ny CFO och det jobbet gick till Fredrik Kaldéus.

När han varit där i två år blev jobbet som CFO på Scania-Bilar Sverige ledigt och det är där vi hittar honom idag.

Att jobba med att sälja och serva lastbilar, bussar och motorer för Scania i Sverige har sina speciella utmaningar, men att göra varumärket känt är knappast en av dem.

– Sverige är en speciell marknad i och med att vi har två starka inhemska varumärken för lastbilar. Det gör att vi ständigt ligger runt 40–45 procents marknadsandel vardera.

Så alla som kör lastbil i Sverige har bra koll på Scania, men trots det så är en av de stora utmaningarna för Scania-Bilar Sverige att stärka ett redan välkänt varumärke. Orsaken till det ligger i att en viktig del av verksamheten är att ha väl fungerande verkstäder.

– Nyckeln till att lyckas är att förstå kundens affär och våra kunder är till stor del små åkerier som är helt beroende av att deras bilar aldrig står still på grund av att de har gått sönder.

För att hålla lastbilarna på vägen så mycket som möjligt måste åkarna kunna serva bilarna när det passar dem bäst och få hög kvalitet på det utförda jobbet. Det kräver i sin tur kompetenta mekaniker och det är här arbetet med att stärka varumärket ännu mer kommer in.

– Vi har en stor utmaning i att hitta tillräckligt med mekaniker till verkstäderna. De som är duktiga ges bra förhållanden och flyttar inte gärna på sig och det är svårt att locka tillräckligt med studenter i gymnasiet att vilja bli lastbilsmekaniker. Så för att locka de mekaniker som ändå finns att jobba för oss måste vi jobba mycket med att stärka vårt varumärke hos dem.

Men den kanske största utmaningen ligger i att Scania i stort befinner sig i en övergångsfas, vilket även påverkar företagets marknadsbolag. Det handlar väl inte om att byta affärsidé, men väl att se på affärsidén lite annorlunda.

– Scanias affärsidé har traditionellt varit att vara en försörjare av fordon till våra kunder. Det ska vi förstås fortsätta med, men nu som ett företag som även ska ha förmågan och viljan att påverka hela transportsystemet så det blir mer hållbart.

Det kan handla om att se till att fordonen kan gå på mer miljöanpassade bränslen eller ha mer energieffektiva motorer, men även om att hjälpa kunderna planera sina transporter effektivare. Här kommer digitalisering in i bilden.

Scania har till exempel tagit fram ett program, Fleet Composer, som ska introduceras runt om i Europa. Det ska hjälpa åkarna att optimera enskilda fordonsparker med rätt val av alternativa bränslen.

Fordonen kommer också att bli allt mer uppkopplade. Enligt en artikel i Ny Teknik räknar Scanias ägare Volkswagen med att alla fordon som Scania levererar från 2017 ska kunna vara uppkopplade mot internet.

Uppkopplingen gör det bland annat enklare att optimera rutter med hjälp av bra positionsdata och det ger i sin tur mindre miljöpåverkan. En annan fördel är det går att göra bra fjärrdiagnoser där vissa problem kan rättas till innan de påverkar körningen.

Ett av de första och största stegen i den här övergångsfasen kom i höst då Scania lanserade en helt ny lastbilsmodellför första gången på 20 år , S-serien. Nya hytter, mer digitalisering, bättre motorer är några av de inslag som Scania hoppas ska göra de nya bilarna till en både kommersiell och miljö­mässig succé. Genom att förbättra motorer och design (lägre luftmotstånd) räknar Scania till exempel med att få ner bränsleförbrukningens med närmare fem procent i de nya bilarna.

Det är med andra ord stora förändringar på gång inom fordonsindustrin. Som CFO är en av Fredrik Kaldéus utmaningar att förmedla den känslan av förändring till hela organisationen.

– I och med att vi har en så stor del av marknaden finns det alltid en risk att man blir lite bekväm och det är väldigt farligt. Även om det går bra just nu så måste vi utvecklas hela tiden och det innebär att vi måste förändra saker.

Frågan blir då vad som ska förändras? Grunden i förändringsarbete på Scania-Bilar Sverige ligger hos återförsäljare och kunder.

– Det är lätt att bli lite verklighetsfrånvänd om man bara sitter inne på kontoret så det är väldigt viktigt för oss i ledningen att röra oss så mycket vi kan ute hos återförsäljare och kunder för att förstå deras verksamhet. Det är först när vi vet vilka problem de behöver lösa som vi kan se vad vi behöver förändra hos oss.

Kunderna är till stor del små åkerier som inte har så stora resurser alla gånger, men som fortfarande har höga krav. Åkarna kan också ha vitt skilda behov. Den som kör timmertransporter ute i skogen har andra krav på sin lastbil än den som kör långtransporter ner till kontinenten.

Att tillgodose varierande krav är därför något som Scania behöver vara bra på.

– Vi hjälper redan våra kunder att anpassa fordonen efter deras krav, men jag tror vi kan gå ett steg till här och lära oss förstå hur vi kan anpassa hela erbjudandet med service, finansiering, förarutbildning och så vidare utöver själva fordonet för att totalt sett förbättra kundens lönsamhet.

Fredrik Kaldéus, CFO på Scania-Bilar
Foto: Martin Stenmark

Att hitta förbättringsmöjligheter är en viktig del av CFO:ns uppdrag och för att lyckas med det gäller det att förstå verksamheten i grunden. Den förståelsen kan sedan användas för att hjälpa hela organisationen att höja blicken.

– De som jobbar här är experter på sitt område och mitt uppdrag är att se hur det området passar in i helheten och hur en förändring där kan påverka resten av verksamheten. De andra ska inte behöva fokusera på exempelvis hur kapitalbindningen ser ut på hela bolage. Däremot vill jag att alla ska förstå vad de kan göra för att förbättra situationen för bolaget utifrån till exempel ett kapitalbindningsperspektiv och varför det är viktigt. Det är där jag kommer in i bilden. Jag vill bli sedd som en coach för bolaget i frågor som dessa.

För att klara det här krävs det en väldigt god bild av vad som händer i företaget. Utöver redovisning, IT, inköp och fastigheter så ansvarar Fredrik även för controlling på bolaget. Här förlitar sig Fredrik Kaldéus på sitt team. Här finns bland annat business controllers som är hans ögon och öron ute på lokalkontoren.

Att hitta rätt personer till teamet är förstås en nyckel till framgång och här är det en sak som är allra viktigast.

– De måste förstås ha en grundkompetens, men det jag letar mest efter är rätt attityd. Vi kan alltid lära en nyanställd våra värderingar och hur branschen fungerar och så vidare, men vi kan inte lära dem att vara positiva och pådrivande. Det är något som de måste ha med sig när de kommer hit.

Efter 15 år på samma företag är frågan om det kanske är dags för något nytt för Fredrik Kaldéus?

– Vi har en oerhört driven VD som vill ta organisationen till nästa nivå och det är väldigt inspirerande och spännande att få vara med om det. Så jag har inga som helst planer på något nytt nu utan jag sitter på mitt drömjobb för närvarande.